Fem träningstips hemma

Fem träningstips hemma ー Nordic Wellness i Haninge på Port 73

I slutet av september blev det äntligen fritt fram på gymmen igen när begränsningarna för antal träningsentusiaster i lokalen togs bort. Men om du inte, av olika anledningar, kan ta dig till Nordic Wellness Haninge på Port 73, finns bra träningspass som du kan göra ändå. Här kommer bra träningstips om du är hemma istället för på gymmet.

Dunsandet av fria vikter, peppande musik som pumpas ur högtalarna och svettiga pass med välkända ansikten. Vi är många som har saknat att kunna gymträna som vanligt. Men trots att vardagen börjat återgå till det normala (även om pandemin inte är över) så finns det fortfarande tillfällen då du vill köra ett träningspass hemma. Vab, hällregn eller allmän trötthet är alla exempel på situationer då det är skönt att kunna träna hemifrån.

Att se och svettas tillsammans med andra på Nordic Wellness Haninge ger en kick som får dig att pressa dig lite extra. Därför kan trytande motivation och bristande disciplin vara ett hinder för ett bra träningspass hemma. Här kommer fem träningstips om du tränar hemma som både ökar motivationen och prestationen:

  1. Förbered allt inför passet. Ta fram vattenflaskan, eventuella träningsredskap och skriv upp övningar innan du börjar träna. Då slipper du avbryta träningspasset för att hämta något du glömt.
  2. Ta på dig dina vanliga träningskläder. Studier visar att träning i pyjamas eller myskläder kan påverka träningsresultatet negativt medan ett par schyssta träningskläder kan öka motivationen till att träna.
  3. Ha bra musik i lurarna. En spellista med dina favoritlåtar i öronen kan hjälpa dig att både bli mer motiverad och prestera ännu bättre.
  4. Utmana dig själv. Brukar du göra 10 repetitioner? Gör 15! Bestäm redan innan träningspasset vad du vill uppnå och berätta gärna för din partner eller en vän om ditt mål för att göra det svårare att backa från utmaningen.
  5. Välj ett kul träningspass. Att ha ett batteri med bra träningspass om du tränar hemma kan både boosta motivationen och göra att du får ut så mycket som möjligt av din träning.

Träna hemma med Wellness Online

Vill du träna ditt favoritpass hemma eller är du sugen på att testa något nytt? I Nordic Wellness app hittar du Wellness Online med över 100 pass som du kan utföra på hemmaplan. Här finns allt från roliga pass som du kan göra tillsammans med barnen till avslappnande yoga, svettig bodypump eller medryckande dansträning.

Fem träningspass att göra hemma på ca 30 minuter:

  • Cross Challenge ー högintensiv cirkelträning där du tränar både kondition och styrka. Du behöver en bänk eller stol inför övningarna.
  • Yinyasa Yoga ー lugn yoga som passar de allra flesta. Du behöver en matta inför passet.
  • Run ー ett pass som stärker muskulaturen inför din löpträning. Passet tränar core, lår och sätesmusklerna.
  • Booty Move 2 ー övningar som tränar rumpa, lår och ben.
  • Barnträning ー träning med hopp, spring och dans som passar barn som gillar att röra på sig.

Vill du få hjälp med hemmaträningen? Boka in ett möte med en PT på Nordic Wellness Haninge på Port 73. Då får du bra tips på övningar du kan göra hemma nästa gång du vabbar, regnet öser ner eller du känner att kroppen helt enkelt inte orkar ta sig till gymmet.